Оздравяване и болка

За вярващите в биомеханичния модел на болката (като например повечето лекари и физиотерапевти, които познавам), всеки пациент с болка има нужда от оздравяване. Болката е причинена от нараняване, което има нужда от време и почивка за да зарастне. За това и съвети от рода на "не вдигай тежко" и "почивай си" са добронамерени, но не винаги са на мястото си.

В голямата си степен, пациентите страдат от неспецифична болка, т.е. такава за която не можем да посочим конкретно отговаряща наранена тъкан. Разбира се, има и такива със специфичен проблем - инфекция, разкъсване, травма, но те далеч не са голям брой в сравнение с общата маса от хора, които се оплакват от болка.

Как да разберем в коя графа попадаме?

Това не е работа на пациента, а на лекуващото го медицинско лице. Вашият лекар или физиотерапевт трябва да се съобрази със случващото се и да прецени до колко имате нужда от заздравяване (на тъкан) или от обезболяване. Това се прави на базата на няколко неща:
  • Вашите оплаквания - болката постоянна ли е или се появява/провокира от движение?
  • Вашите симптоми - например повишена температура, оток, зачервяване.
  • Вашата история - например наличието на инцидент около периода на появяване на оплакването.
  • И др., за които се смята, че въпросното медицинско лице е подготвено.
 При наличието на силно съмнение за нараняване, то може да се потвърди с допълнителни изследвания - от ехография, през рентгенография, ЯМР, чак до биопсия. Тези изследвания не бива в никакъв случай да си назначавате сами, а лекарят Ви трябва да е особено внимателен дали те са нужни. Физиотерапевтите нямат право да назначават такива изследвания, а трябва да ви насочат към подходящ лекар.

4 източника на болка

Причина и повод за болково преживяване могат да бъдат редица събития. Когато говорим за болка, която имате след като влезнете в кабинета, има 4 причини да имате болка:
  1.  Механична деформация - свързана е с промяна на положението или натоварване.
  2.  Химическо дразнене - в общия случай не се променя при смяна на положението. Може да съществува заедно с предишната категория. Може да бъде съпроводена от локално затопляне и/или оток.
  3.  Абнормално генериране на импулс в аксоните (ектопичен разряд)
  4.  Централен произход
 Последните две категории са сравнително редки, особено на фона на първите две.

Подход според произхода на болката

Намаляването (по-точно е да се каже "промяната") на болката може да дойде от различни нива на невроматрицата и в голямата си част е сходно при повечето видове болка. Премахването на причината обаче изисква специфично действие.
Когато болката е от механичен произход, решението се съдържа в движение.
Почивката и обездвижването имат своето място, но не и при този тип проблеми.