Страници

Не се подлъгвай по външния вид

"Има едно разпространено вярване, общо за много от тези които се фокусират върху ръчните/мануалните методи за облекчаване на болката: сигурни сме, че тялото естествено и непрестанно се движи по начин, който допринася за здравето и оптималната функция. Това движение  е лесно за наблюдение, но понякога е доловимо само на допир." 
Барет Дорко

Имаме големи мозъци за да се движим, а не обратното. Цялата сложна машинария е с една единствена цел - оцеляване.

Дори в "покой" се движим. Дишаме, което раздвижва просторната мрежа от нерви на трупа. Мозъкът може да си представя движение, а планирането е една от основите на действането. Въпреки, че се инхибира/спира изпълнението на ниво мускули (видимо движение), действие има. Това е една от основите на graded motor imagery..

Не е важно движението да има конкретно външно проявление за да има полза от него.
Виртуалните упражнения имат полза, особено ако могат да бъдат комбинирани с..."реални" движения.

Следващата стъпка е подготовката на мекотъканния апарат (което е чисто произволно разграничение) - да кажем нервите и мускулите. Движението не се вижда отстрани, но го има и може да се напипа. Дори в такава степен, промяната в дължината (и по-скоро в усилието) може да е ползотворна за тялото и да промени усещането за него (включително болката). Под кожата се напипват въжета и въженца, някои се отпускат, други се обтягат, а отстрани не се вижда нищо.

Чак когато приложеното от мускулите усилие надхвърли външните сили (най-вече гравитацията) се  наблюдава движение. Движението също не е необходимо да е голямо. Опитайте следното нещо:
Седнете или легнете по гръб, сложете лявата ръка за лявото коляно, дясната ръка зад тила и доближете лявото коляно и десния лакът в движение подобно на коремна преса.

След като сте направили 1-2 опита, моля помислете върху следното:

Допряхте ли коляното и лакътя си? Не е грешно, но не беше никак нужно - в условието пише "доближете", а не "допрете". При някои хора, лакътят и коляното се допират без никакъв проблем. При някои хора се допират, но с болка или дискомфорт (опъване, подпиране, теглене, стягане, разтягане). При други - това допиране не е възможно.

Няма значение. За да има ефект или полза, за някои хора е достатъчно разстоянието коляно-лакът да намалее с 1, 2 или 5 сантиметра. Те вече ангажират тялото си и дори малкото движение (повторено няколко пъти) води до промяна в това как се чувства и движи гърбът им.

Тъжно е, когато някой си мисли, че трябва да е гъвкав, за да се занимава с йога. Подвижността е страничен ефект на една дълга практика и дори не е цел на заниманията.

"Хората се подлъгват по това как нещата изглеждат отвън, вместо да гледат какви всъщност са."
Б. К. С. Айенгар

Няма коментари: