Страници

Какво да правим, когато ни боли кръстът?

Болката в кръста е най-честият болкови проблем след главоболието, в голяма част от случаите няма конкретна органична причина за появата й и тя не е повод за притеснение. От друга страна, здравето не е нещо, което да се третира с пренебрежение и следва да му се обръща внимание.




Има ли причина да се притесняваме?


Първият въпрос, на който трябва да си отговорите е: "случи ли се нещо, което доведе до състоянието ми?"
Ако сте претърпели инцидент, като например автомобилна катастрофа или падане, то е редно веднага да се консултирате с лекар, дори когато нямате болка, тъй като понякога травмите отнемат време, преди да бъдат регистрирани като болка.

Следващият въпрос е: "имам ли някакви други оплаквания, като изключим болката?"
Повишена температура, рязка и необяснима загуба на килограми, изтръпване, нарушена координация, слабост и изстиване на крайниците могат да са симптоми на различни заболявания, които изискват да се консултирате с лекар, който да потвърди или отхвърли наличието на медицински проблем.

Ако нямате данни за травма и други оплаквания освен болката, то вероятно става въпрос за неспецифична (без конкретен органичен причинител или отчетлив болестен процес) болка. В общия случай тя минава сама в рамките на една до четири седмици. Има редица Ваши действия, които могат да облекчат и ускорят възстановителния процес.


Топло или студено?

При наличие на възпалителен процес не се препоръчва прилагането на загряващи процедури и компреси. Възпалението (химическият произход) се характеризира с локално затопляне, подуване, и зачервяване. Когато възпалените тъкани са в дълбочина, то може тези признаци да не са отчетливи, но има и една друга особеност на болката с възпалителен произход - тя не се променя значително от положението. Дали лежите, дали седите, дали сте прави няма значение - възпалението е налице. Ако болката ви не се повлиява от промяна на положението, то вероятно затоплящите процедури няма да й се отразят добре. Редно е лекар да установи причините за възпалението.
Ако болката обаче се променя с движението, то има вероятност да имате болка с механичен произход и затоплянето на мястото да намали сковаността, да облекчи мускулния спазъм и състоянието Ви. Един кратък и топъл (но не горещ) душ може бързо и лесно да Ви помогне да разберете в коя категория попадате.


Положението на тялото

При болка в кръста, тялото обикновено заема т.нар. анталгична поза - опитва се да облекчи засегнатото място. Тази позиция е изкривена и нетипична, за това и не е удобна. Опитайте следните съвети, за да отбремените тялото си:

  • Докато спите или лежите по гръб, опитайте да поставите възглавница под коленете си, както и да разтворите краката малко по-широко от ширината на раменете. Дори кратка почивка в това положение върху по-твърда (но не ръбава) повръхност, може да облекчи гърба значително.

  • Докато спите или лежите на едната си страна, опитайте да поставите възглавница между коленете си (може да достига и до глезените, но не е задължително). Ако вече го правите със завивката, то вероятно тялото Ви разбира необходимата посока, но има нужда от по-голяма опора. Често това е предпочитаната поза за почивка, особено след облекчаването й посредством опора между коленете.

  • Лежането по корем е нож с две остриета. Има определена група пациенти, които изпитват значително облекчение от 2-3 минути лежане по корем върху твърда повърхност. Ако болката ви намалява като площ или сила в това положение, то препоръчвам да го правите поне по 3 пъти на ден за по 2-3 минути. Постепенното повдигане (на лакти или чрез възглавница под гръдния кош) може допълнително да раздвижи гърба Ви, но го прогресирайте бавно (в рамките на 4-5 дена).

  • Опитайте се да си намерите удобно положение докато седите. Възглавница или навита на руло хавлиена кърпа може да осигури на кръста и гърба Ви желаната от него опора. Опитайте с няколко височини (под кръста, в средата на гърба, в горната част) на поставянето на опората, докато намерите подходящата за Вас на конкретното място.

  • Не се натоварвайте първата седмица, но не спирайте да се движите. Съвременните препоръки ограничават пълната почивка до 1-2 дена. Не е нужно да спортувате - ходете, вършете умерено домакинска работа и се поддържайте активни.
  • Упражненията, раздвижващи тазобедрените стави и гърба (такива, които ангажират коремната или гръбната мукулатура) могат да помогнат, но е хубаво да ги координирате със специалист.
  • Не си самопредписвайте медикаменти. Дори "елементарните" обезболяващи и противовъзпалителни средства имат странични ефекти и е редно да се приемат под контрола на лекар.

Няма коментари: